O plánování zahrady


Před několika lety jsem přemýšlela, jak bude jednou moje zahrada měla vypadat, co od ní očekávám já, co ostatní členové rodiny a proč? Musela jsem si uvědomit limity - velikost pozemku, jeho rozčlenění, a také potřeby rodiny na volný prostor určený pro sportovní aktivity, pobíhání zvěře a čas, který chci zahradě věnovat. Původně z minimalistického projektu jasně směřujícímu ke stylu japonských zahrad, kdy ústředním prvkem zahrady mělo jezírko, nad nímž se měla klenout dřevěná lávka v červené barvě,  s volbou rostlin korespondujících s typem této zahrady, nakonec sešlo...

Bohužel tuto jednotu jsem nemohla dodržet z pochopitelných důvodů. Náš domek je domkem řadovým a vypadá jako perníková chaloupka, ke které by se jednotvárný typ japonské zahrady nehodil. Z původně mnou naplánované bezúdržbové zahrady, se stala zahrada venkovského typu, a to díky použité výsadbě rostlin, a tato zahrada vyžaduje údržbu takřka denní. Minimálně, co se zálivky v letních měsících týče. Je tvořena záhony po celém obvodu zahrady, dále zeleninovou zahrádkou, ve které dnes stojí nevytápěný skleník a předzahrádkou. V době zájmu o domek jsme vůbec netušili, že v jednom rohu zahrady stojí sloup elektrického vedení, a ačkoliv původní majitelka nám navykládala story o plánovaném odstranění sloupu a zavedení drátů do země na pozemek, který je snad proto ponechán volný za širokou částí zahrady v šíři 4m, nikdy k tomu nedošlo... Sloup nám vadí a po pravdě je ohyzdný. Za roky co v našem domku bydlíme, jsem si na něj již trochu zvykla. Nebo mu nevěnuji takovou pozornost, ale na návštěvnících vidím, jak se šklebí. No, učím se i s touto překážkou pracovat. Nemohu zde vysadit vysoký strom, který by se do místa hodil, protože jsou stanovena bezpečnostní kritéria. Aktuálně je u něho vysazena třetím rokem vinná réva. Dále jsem se musela vypořádat s požadavky ostatních členů rodiny na prázdný prostor, tedy travnatou část, které jednoznačně omezily moje zahradnické plány. Na trávníku musí být dostatečný prostor pro sportovní aktivity – badminton, kroket, házení míčem, kopání míčem, musí se sem vejít bazén, musí zde být prostor pro gymnastická cvičení, dále prostor na sušení prádla, a dostatečně velký plac pro běžecké sportovní aktivity psů. Hrabání a tunelování štol jsem jim však jednoznačně zakázala. Velmi mne limituje nepřítomnost užitkové vody, není zde studna, voda se čerpá z vodovodního řadu, což není levné. Zahrada je velmi slunečná, je orientována na jihovýchod a jihozápad a nachází se v nížině a často se v ní prohání vítr. Má tvar písmene L.







Jsem vlastníkem mnoha knih věnovaných zahradě, mám za roky shromážděné docela slušné množství časopisů a neustále se vzdělávám, prostě čtu a snažím se využít dobré rady a aplikovat dobré nápady. V neposlední řadě jsem v kontaktu se zkušenými zahradníky a snažím se od nich čerpat zkušenosti, stále hledám na internetu a též se mi velmi líbí zahraniční články a v neposlední řadě fotografie.


Jezírko po vybudování a osázení - první jaro


Jezírko jaro 2016 - tři roky po jeho vzniku







V tzv. horní části jezírka je skalka
Jarní cibuloviny









Komentáře

Oblíbené příspěvky